تبلیغات
✿ ☼ مرکزفرهنگی منتظران حضرت مهدی ☼ ✿

تغذیه صحیح در یائسگی

یائسگى یا منوپوز به حالتى از گذران طبیعى زندگى زنان گفته مى شود که در آن عادات ماهیانه قطع مى گردد. این مسأله بین ۴۵ تا ۵۵ سالگى رخ مى دهد. در این وضعیت علائم و نشانه هاى کاهش هورمون استروژن مثل برافروختگى، گرگرفتگى، تغییرات در خلق و… در زنان دیده مى شود. البته بایستى توجه داشت که زنان بین ۴ تا ۶ سال قبل از یائسگى این علائم را کم و بیش تجربه مى کنند.

مصرف برخى از مواد غذایى که حاوى استروژن گیاهى هستند، در حفظ تعادل این هورمون و کاهش علائم و عوارض مربوط به یائسگى بسیار مفیدند. فیتو استروژن ها (استروژن هاى گیاهى) از نظر ساختمانى شبیه استروژن بوده و مصرف آن توصیه مى گردد. از جمله این مواد غذایى «لوبیاى سویا» است که حاوى ترکیبات طبیعى از استروژن به نام ایزوفلاون مى باشد که در درمان پوکى استخوان، بیمارى هاى قلبى _ عروقى و سرطان هاى مربوط به هورمون استروژن مثل سرطان سینه بسیار مفید است.

همچنین طى تحقیقات به عمل آمده «تخم بذرک» نیز در زنانى که دوران یائسگى را تجربه مى کنند، باعث فعالتر شدن اثرات استروژنیک در بدن مى شود. یک استکان از «لوبیاى سویا» حدود ۳۰۰ میلى گرم ایزوفلاون دارد که معادل استروژن موجود در قرص «پرمارین» (که براى این بیماران تجویز مى گردد) است. در اینجا لازم مى دانم عرض کنم که دو ماده غذایى معرفى شده در عطارى هاى ایران نیز موجود هستند.

جایگزینى هورمون استروژن در این افراد بایستى همراه با پروژسترون نیز باشد. آنتى هیستامین ها، داروهاى ادرارآور، کافئین و الکل باعث افزایش خشکى مخاطات بدن مى شود، بنابراین بایستى از مصرف این ترکیبات حتى المقدور پرهیز نمود. ورزش منظم باعث کاهش گرگرفتگى، برافروختگى و سایر علائم مربوط به یائسگى مى شود.

* مواد مغذى مفید براى افرادى که در دوران یائسگى هستند:

ویتامین E :همراه با توکوفرول باعث کاهش علائم مى شود. این ویتامین را مى توان به شکل ترکیبات موضعى براى جلوگیرى از خشکى مخاط بدن استفاده کرد.

ویتامین C :بهتر است با ترکیبات حاوى بیوفلاونوئید مصرف شود.

* مواد غذایى مفید براى افراد یائسه لوبیاى سویا، شیر سویا، گندم کامل، برنج سبوس دار، تخم بذرک، میوه هاى تازه، سیب، توت فرنگى، گلابى، انگور، خرما، انجیر، کشمش، بادام، جعفرى، آجیل، انار، هلو، گوجه فرنگى، سبزیجات تازه، مارچوبه، کلم بروکلى، چغندر، سیب زمینى، فندق، عسل، شوید، زیره، دارچین، گشنیز، رازیانه، آب سیب، کرفس، آب هویج، آب انگور و اسفناج.
 مرکزفرهنگی منتظران حضرت مهدی