تبلیغات
✿ ☼ مرکزفرهنگی منتظران حضرت مهدی ☼ ✿

توصیه هاى بهداشتى درماه مبارک رمضان

وصیه هاى بهداشتى درماه مبارک رمضان در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایى ما نباید به نسبت قبلى خیلى تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایى همچنین باید طورى تنظیم شود که بر روى وزن تاثیر زیادى نداشته باشد البته اگر فرد دچار اضافه وزن باشد، ماه رمضان فرصت مناسبى است تا وزن به حالت طبیعى برگردد با توجه به ساعات طولانى ناشتا بودن، باید غذاهایى را مصرف کنیم که به کندى هضم مى شوند مثل غذاهایى که حاوى فیبر زیاد مى باشند. غذاهاى دیرهضم معمولا چند ساعت در دستگاه گوارش مى مانند در حالى که غذاهاى سریع الهضم فقط۱ تا ۲ ساعت در معده باقى مى مانند.

غذاهاى دیرهضم

غذاهاى دیرهضم، عبارتند از حبوبات، غلات مثل جو و گندم، جو دو سر، لوبیا، عدس، آرد، غلات برنج با پوست و غیره (که کربوهیدرات ها نامیده مى شوند)

غذاهاى سریع الهضم

غذاهاى سریع الهضم عبارتند از: غذاهایى که حا وى قند، آرد سفید و غیره هستند (که به این گروه کربوهیدرات هاى تصفیه شده گفته مى شود)

غذاهاى فیبردار

غذاهاى حاوى فیبر عبارتند از: غذاهاى حاوى سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات سبزى ها مانند لوبیاى سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه هاى باپوست و میوه هاى خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلوخشک، بادام و غیره.
غذاهاى مصرفى باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروه هاى غذایى مثل میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهى، نان، حبوبات و محصولات لبنى در رژیم غذایى باید وجود داشته باشد. غذاهاى سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن مى شوند.

از چه چیزهایى پرهیز کنیم؟

۱- غذاهاى سرخ کردنى و چرب ۲- غذاهاى حاوى قند زیاد ۳- خوردن غذاى زیاد به خصوص هنگام سحر ۴-خوردن چاى زیاد هنگام سحر: چاى باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک هاى معدنى که در طول روز بدن به آن ها نیاز دارد دفع مى شوند.
۵- سیگار: اگر شما نمى توانید سیگار رابه یک باره قطع کنید. از هفته هاى قبل از ماه رمضان شروع به مصرف کم آن کنید.

چه غذاهایى مصرف کنیم؟

۱- مصرف کربوهیدرات هاى مرکب در سحر که مدت طولانى ترى هضم مى شوند و باعث مى شوند که شما کمتر گرسنه شوید.۲- حلیم یک منبع عالى پروتئین بوده و از غذاهایى است که دیر هضم مى شود. ۳- خرما یک منبع عالى قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم مى باشد ۴- مغز بادام غنى از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربى را دارا مى باشد ۵- موز منبع خوب پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات مى باشد ۶- مصرف زیاد آب و آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تامین آب مورد نیاز بدن مى شود.

یبوست

یبوست مى تواند باعث ایجاد بواسیر و شقاق هاى دردناک مقعد و باعث سوءهاضمه به همراه نفخ مى شود.
علل یبوست:
مصرف کربوهیدرات هاى تصفیه شده مصرف آب کم و میزان ناکافى فیبر در غذا از علل عمده یبوست مى باشد.
درمان
اجتناب از مصرف زیاد کربوهیدرات هاى تصفیه شده، افزایش مصرف آب، استفاده سبوس در نان ها، استفاده از آردهاى قهوه اى.

سوءهاضمه و نفخ

پرخورى، مصرف زیاد غذاهاى چرب وسرخ شده، غذاهاى تند و غذاهایى که ایجاد نفخ مى کنند مثل تخم مرغ، کلم، عدس، نوشابه هاى گازدار.
درمان
از پرخورى اجتناب کنید. آب میوه یا آب بنوشید، از غذاهاى سرخ کردنى اجتناب کنید.

ضعف

افزایش تعریق، ضعف، خستگى، کم شدن انرژى، سرگیجه به خصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن علائم افت فشار خون مى باشند که بیشتر هنگام بعدازظهر اتفاق مى افتد.
علل
مصرف کمتر مایعات و کاهش مصرف نمک
درمان
به مکان هاى خنک تر بروید ومصرف نمک ید دار و مایعات را افزایش دهید.

سردرد

عدم مصرف کافئین و تنباکو، انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابى و گرسنگى که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهاى روز بدتر مى شود سردرد وقتى با افت فشار خون همراه شود مى تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.
درمان
در طول یکى دو هفته قبل از ماه رمضان به صورت تدریجى کافئین و تنباکو را قطع کنید. چاى سبز و بدون کافئین ممکن است جایگزین خوبى باشد همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضان طورى ترتیب دهید تا خواب کافى داشته باشید.

انقباضات عضلانى

مصرف ناکافى غذاهاى حاوى کلسیم، پتاسیم و منیزیم موجب انقباضات عضلانى مى شود.
درمان
خوردن غذاهاى غنى از مواد معدنى فوق براى مثال سبزیجات،میوه جات، محصولات لبنى، گوشت و خرما که البته افراد تحت درمان فشار خون بالا و افراد دچار سنگ کلیه باید با پزشک خود مشورت کنند.

سوزش سردل

افزایش سطح اسید در معده خالى در ماه رمضان باعث تشدید زخم معده، التهاب معده و سوزش سردل مى شود. این شکل به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده ها ظاهر شده و مى تواند به طرف حلق گسترش یابد. غذاهاى تند، قهوه، کاکائو این حالت را بدتر مى کنند. درمان هاى طبى براى کنترل سطح اسید در معده وجود دارند و افراد مبتلا قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است در افرادى که آب کم مى نوشند ایجاد شود بنابراین مصرف زیاد مایعات براى جلوگیرى از تشکیل سنگ ضرورى مى باشد.

درد مفاصل

در طول ماه رمضان که نمازهاى بیشترى خوانده مى شود. فشار روى مفاصل زانو افزایش مى یابد در افراد مسن و یا افراد دچار التهاب مفاصل این مساله باعث درد، سفتى، تورم و احساس ناراحتى مى شود.
درمان
وزن را کم کنید تازانوها مجبور نباشندوزن بیشترى را تحمل کنند. قبل از ماه رمضان اندام تحتانى را ورزش دهید تا براى فشار اضافى وارده آماده باشند.

 مرکزفرهنگی منتظران حضرت مهدی